Exista desigur doua cai prin care poti sa obtii o promovare la locul de munca - una buna alta rea, una cinstita - alta defecta si murdara. Pe oricare ai decide sa o utilizezi, crede-ma ca rezultatele vor diferi de la cer la pamant. De cele mai multe ori - cel putin din cate am observat eu - daca folosesti pupincurismul - vei avea cele mai rapide si cele mai bune rezultate posibile. Asta pentru ca in primul rand un sef care nu vrea calitate - va dori sa aiba sub ordinea sa - un om care sa ii dea raporul la orice si sa ii dea in vileag pe toti angajatii, pe oamenii care spun o vorba mai rea la adresa unuia din conducere si asa mai departe.
Daca totusi nu esti genul de om care vrea sa ajunga la conducere numai pentru ca s-a murdarit la gura atunci ia aminte aminte la urmatoarele sfaturi:
in viata vei intalni si sefi care apreciaza onestitatea si care doresc sa aiba alaturi de ei oameni cinstiti si corecti care tind sa rasplateasca mult mai bine- prin urmare ai face bine sa dai dovada de coloana vertebrala atunci cand este cazul.
Daca vrei sa fii intr-adevar promovat atunci da-ti silinta, de cele mai multe ori insa se intampla cand te astepti mai putin. Incearca doar sa fii constiincios.
cand vrei sa fii promovat pe o pozitie de conducere asigura-te ca le-ai aratat celor care sunt sefi ca esti in stare de orice si ai o foarte mare anduranta.
cand vrei sa fii promovat asigura-te ca cei pe care ii ai ca si colegi te vor sustine si nu te vor invidia, ca vei avea simpatia lor cat si respectul lor.
iar la final as spune ca atunci cand vrei sa fii promovat incearca sa sa nu uiti niciodata de unde ai plecat, deoarece mandria este cel mai mare ghinion al oamenilor care s-au chinuit sa faca ceva anume si au muncit mult ca sa ajunga undeva departe.
Iata ce ne spune insa si un site de specialitate”cariereonline.ro” ca ar trebui sa faci atuni cand vrei sa fii promovat: in primul rand trebuei sa stii ca ai la baza trei principii si anume: principiul similaritatii, principiul familiaritatii si principiul lui Matei.
In linii mari “principiul familiaritatii” ne spune ca: angajatii care lucreaza la distanta de managerul lor sunt promovati mai rar decat colegii lor care lucreaza in acelasi birou. De ce oare? Raspunsul sta tot in „principiul familiaritatii”. Un angajat pe care managerul il vede in fiecare zi are mai multe ocazii sa interactioneze cu seful sau, ajunge sa construiasca o relatie mai stransa si, in ultima instanta, nu e poate de mirare ca are ceva mai multe sanse cand vine momentul pentru promovare.
Modul subtil in care mecanismele cognitive ne influenteaza deciziile nu se opreste insa aici. Principiul familiaritatii ne influenteaza vietile intr-un mod neasteptat, de la lucruri aparent marunte, cum ar fi deciziile de cumparare (aproape sigur vom alege un brand familiar in defavoarea unuia de care n-am auzit niciodata), pana la modul in care socializam (de cate ori nu vi s-a intamplat ca, invitati la o petrecere sau un eveniment, sa cautati din priviri chipuri familiare pentru a incepe o conversatie?) si, nu in ultimul rand, acest principiu influenteaza modul in care ne alegem prietenii sau colegii de serviciu. Oamenii pe care ii vedem mai des tind sa ne placa mai mult, iar asta are consecinte si la locul de munca.
Avem apoi “principiul similaritatii” care ne spune ca: Principiul similaritatii ne face sa avem mai multa incredere in oamenii care se aseamana cu noi, care gandesc la fel, au valori comune sau interese similare. Nu e nevoie de mult pentru a declansa acest principiu in interactiunile dintre oameni. Uneori e suficient sa constatam ca avem, si unul si celalalt, copii, sau ne plac animalele, sau amandurora ne plac excursiile pe munte, pentru ca restul conversatiei sa mearga de la sine. In business, „principiul similaritatii” joaca un rol extrem de important.
Tindem sa lucram mai bine cu oameni care ne seamana. Managerii tind sa recruteze „dupa chipul si asemanarea lor”. Mai mult, tind sa promoveze dupa acelasi principiu.
Ultimul principiu insa este putin mai dificil avand in vedere ca acesta se bazeaza pe un pasaj din Biblie, asadar avem “principiul lui Matei”: O celebra revista stiintifica va accepta mult mai usor un articol al unui cercetator deja cunoscut in favoarea unui novice, companiile vor prefera un angajat cu ceva experienta in favoarea unuia aflat la primul job, frumusetea fizica a fost de mult dovedita a fi un atu in angajare sau promovare, la fel cum un candidat punctual si imbracat adecvat va avea ceva mai multe sanse la interviu in fata unuia care a intarziat cateva minute si a mai facut si o mica eroare de „dress code”.
Principiul lui Matei ne urmareste in fiecare zi, pana si in momente aparent banale, ca atunci cand mergem la restaurant – de cate ori nu vi s-a intamplat ca, avand de ales intre doua terase, una pe jumatate plina si una goala, s-o preferati pe cea unde deja erau asezati clienti? Acest principiu si-a primit numele dupa celebrul pasaj din Biblie conform caruia „cei bogati vor fi mai bogati, iar cei saraci vor fi mai saraci”. Cu alte cuvinte, se pare ca oamenii tind sa ii favorizeze pe cei care au deja anumite atuuri in favoarea lor.